E.L. Koopman

Het salaris is een primaire arbeidsvoorwaarde. Er gelden daarom strenge eisen voor het verlagen van het salaris. Toch kan het zo zijn dat een werkgever het salaris van een werknemer wenst te verlagen, als gevolg van een slechte financiële bedrijfssituatie of het functioneren van de werknemer. Maar mag de werkgever zomaar het salaris verlagen?

Allereerst moet er gekeken worden naar de afspraken in de arbeidsovereenkomst. Immers, het wijzigen van het salaris brengt een wijziging van de arbeidsovereenkomst met zich mee.

Staat er een eenzijdig wijzigingsbeding opgenomen in de overeenkomst, dan is er voor de werkgever in beginsel een mogelijkheid om het salaris te verlagen. Echter, de werkgever moet wel een zwaarwegend belang hebben bij de loonsverlaging. De werkgever dient aan te tonen dat er sprake is van een zwaarwegend belang waardoor het belang van de werknemer moet wijken.

Wanneer er geen eenzijdig wijzigingsbeding staat opgenomen in de arbeidsovereenkomst, dient de werkgever toestemming te vragen aan de werknemer voor het doorvoeren van een loonsverlaging. De werkgever mag er niet zomaar van uit gaan dat de werknemer akkoord gaat. De werknemer moet instemmen met de verlaging. Indien de werknemer niet instemt, kan de werkgever zich wenden tot de kantonrechter. Omdat er sprake is van wijziging van de primaire arbeidsvoorwaarden wordt de redelijkheidseis door de rechter streng getoetst. De rechter toetst of het redelijk is dat de arbeidsvoorwaarden worden gewijzigd, hierbij weegt de rechter de belangen van werkgever en werknemer af.

Het salaris mag niet lager worden bepaald dan het minimumloon. Daarnaast kan het zijn dat in de desbetreffende CAO nog afspraken zijn opgenomen over het salaris. Dit dient altijd te worden bekeken.